Za starše, vzgojitelje in učitelje

Dragi starši in strokovni delavci.

Upamo, da ste navdušeni nad našim protalom in da ga boste pridno uporabljali ter širili znanje med radovednimi malčki in znanja željnimi osnovnošolci.  Vsebine ne bi starostno omejevali, saj so lahko lahki eksperimenti tudi primerni in zanimivi za šolarje. Preproste eksperimente lahko tudi nadgradimo in tako postanejo prave raziskovalne naloge.

Zavedamo se, da marsikdo od vas ni strokovno dovolj podkovan, da bi znal odgovoriti na prav vsako vprašanje. Prav zato je ta rubrika namenjena vam. Pomagali vam bomo razumeti pojave, razširjati ideje in bogatiti znanje.

PostHeaderIcon Gostota- kaj je to?

 

Na strokovnem seminarju na temo "Naravoslovje za otroke",  je prof.dr.Krnel predstavil način, s katerim lahko otrokom predstavimo pojem gostote.

Gostota je abstrakten pojem in otroci ga kot takega ne razumejo. S poskusi pa jim lahko pokažemo, kaj to je. Tako ugotovijo, da so tekočine lahko različne, da lahko plavajo ena nad drugo in se po tem tudi razlikujejo.

Še prej pa nekaj nasvetov, ki jih v praksi včasih tudi pozabimo:

  • "poučevanje" otrok je v večji meri spraševanje. Do pravih zaključkov pridemo, če tudi mi sprašujemo in preko odgovorov otrok pridemo do ciljev;
  • vprašanja ZAKAJ pretvorimo v vprašanja KAKO (tako se izognemo prezgodnji razlagi abstraktnih pojmov, ki jih otroci še niso sposobni razumeti);
  • sprašujemo in spodbujamo mišljenje (metakognicija): Povej, kako si to naredil? Kaj še potrebuješ za nadaljevanje? Kako bi to še drugače naredil? Kaj bi še lahko uporabil? Kje je težava, kaj ne gre, kaj ne deluje? Kako to veš? Kako si to odkril?
  • Napredovanje ni početi isto in pričakovati drugačne rezultate, ampak je narediti drugače, ne pa narediti več.
  • V vrtcih radi pozabimo na "preverjanje" tistega, kar smo počeli in kar smo se naučili. Da bi se temu izognili, je odlična rešitev izdelava plakata, ki se obesi nekje na hodniku. Vsakič, ko gremo z otroci mimo, lahko pogledamo in se pogovorimo o tem, kaj smo delali. Otroci tako podoživijo aktivnost.
  • Vedno, ko načrtujemo delo, se vprašajmo: kaj bomo naredili, da si bomo zapomnili, kaj smo delali in kako bomo to sporočili drugim.

Za opis delavnice kliknite na gumbek "več".

 

Potrebujemo: več plastičnih PROZORNIH majhni kozarčkov, palčko za mešanje, brisačke,vodo, detergent (modre ali zelene barve), gostejši sirup (napitek), olje.

Naredimo:

I. POSKUS: voda in sirup

V lonček nalijemo za en prst vode in počasi dodamo enako količino sirupa. Sirup dodamo tako,da teče ob steni. Ugotavljamo, kam se bo vsedel sirup in se vprašamo, če se zgodi enako, če zamenjamo vrstni red. Zato poskusimo tudi tako, da najprej nalijemo sirup in nato počasi, ob steni, dolijemo vodo.

Nato zmešamo. Vidimo, da dobimo enotno zmes in ugotavljamo, ali se bo sirup vsedel nazaj. To se ne zgodi, zato lahko sklepamo, da imamo v lončku raztopino oz. otrokom bomo rekli, da smo pripravili sok.

sirup in voda

Sedaj pa ta sok razredčimo. Iz kozarčka zlijemo pol soka in ga prilijemo v nov kozarček ter mu dodamo enako količino vode. Nato spet iz tega drugega kozarčka odlijemo pol in dodamo pol vode...in tako naprej ponavljamo, dokler ne dobimo brezbarvne raztopine. Preko barve ugotovimo, v katerem kozarčku bo sok bolj sladek in v katerem manj. Otroci to lahko tudi poskusijo. Tako v resnici spoznajo pojem koncentracije.

razredevanje

II. POSKUS: voda in olje

V lonček nalijemo za en ali dva prsta vode. Nato previdno dodamo enako količino olja. Poskusimo tudi obratno, da se prepričamo, če to velja za oba načina. Ugotovimo, da olje plava na vodi. Otroci ne vejo zakaj, zato jih vprašamo, zakaj pa je sirup potonil? Ugotovimo, da ima sirup take lastnosti, da bo vedno na dnu. Ni važno, ali ga damo eno kapljico ali en liter, sirup gre vedno na dno. Se pravi, da ima olje ravno obratne lastnosti od sirupa.

Odrasli pazimo, da NE omenjamo pojma gostota, saj otrok ne ve in si ne zna predstavljati kaj to je, lahko pa ugotovi,da je to lastnost, po kateri se razlikujeta olje in sirup. Dodamo lahko še en miselni poskus. Otroke vprašamo, kaj pa če bi v olje dali le kapljico vode? Morala bi potoniti. Kapljica potone. To velja vedno, ne glede na količino snovi, ki je mešamo.

Na koncu snovi v kozarčku še premešamo. Opazimo, da nastanejo kapljice, ki se razdrobijo in ostanejo na površju. Odrasli vemo, da nastane emulzija in da se kapljice počasi pretvorijo nazaj v enotno olje.

III. POSKUS: voda in detergent (cet)

V lonček nalijemo za en prst vode in ob steni dodamo enako količino ceta. Lahko poskusimo tudi obratno. Vidimo, da se cet usede na dno. Otroke vprašamo, čemu je podoben cet, sirupu ali olju?

detergent in voda

Sedaj obe snovi zmešamo in vidimo, da dobimo raztopino. Podobno kot pri siupu, le da ta ni užitna. Z otroci ugotovimo, da se tudi cet meša z vodo, tako kot sirup.

IV. POSKUS: voda in cet in olje

V kozarček nalijemo za en prst detergenta in za en prst olja. Vprašamo se, kje bo kaj? Skupaj lahko napovemo, da bo olje plavalo na detergentu.

Nato snovi zmešamo. Preseneti nas bela zmes. Snov je namreč spremenila barvo, je bolj svetla. Zopet smo dobili emulzijo.

Belo emulzijo počasi zlijemo v drug kozarček, ki smo ga predhodno napolnili z vodo. Dobimo nekakšne bele "vlivance" :-)

V. POSKUS: olje in sirup

Olje in sirup nalijemo v kozarček tako, kot predhodne snovi. Poskusimo napovedati kje bo kaj, ko bomo snovi zmešali. Opazimo, da se snovi sicer pomešata, a se čez čas ločita. Olje bo na vrhu.

VI. POSKUS: detergent in sirup

Detergent in sirup nalijemo v kozarček tako, kot predhodne snovi. V tem primeru težko napovemo, kaj se bo zgodilo. Zato poskusimo in snovi zmešamo. Po opazovanju ugotovimo, da se snovi zmešata in da nastane nova snov.

VII. POSKUS: voda, olje, sirup, detergent, mehčalec

Počasi dolivamo za en prst vsake snovi. Na koncu dodamo žlico mehčalca. Najprej opazujemo kam se usedejo posamezne snovi. Sklepamo lahko, da mehčalec plava na vodi, zato pozorno opazujemo, kaj se bo zgodilo. Na dnu je sirup, nato detergent, nato voda in nato olje. Opazimo, da gre mehčalec skozi olje.

Nato vse snovi zmešamo. Dobimo emulzijo, kateri se spremeni barva. Čez nekaj časa ponovno pogledamo plasti in ugotovimo, da se olje počasi loči in splava na vrh.

 sirupdetergentvodaolje sirupdetergentvodaolje1

NA KONCU z malčki naredimo poster in ga nalepimo na hodnik, tako da tudi starši vidijo, kako smo spoznavali gostoto. Ko se z otroki ustavimo pri posterju, obnovimo znanje in se spomnimo na dogodivščino.